Interaksi bererti saling tindakan yang berlaku antara sekurang-kurangnya dua pihak. Interaksi dalam bilik darjah boleh berlaku dalam bentuk lisan atau bukan lisan. Interaksi aktif sesama pelajar atau guru dapat melatih mereka berdikari dan mengalami sendiri semasa proses pembelajaran dan pemudahcara (PdPc). Terdapat beberapa jenis interaksi bilik darjah iaitu interaksi sehala, dua hala, kumpulan, antara kumpulan dan interaksi sosial.
![]() |
Rajah 1
Interaksi dua hala adalah berlaku bila guru bertanya pelajar menjawab, atau
pelajar bertanya guru menjawab (Rajah 2). Interaksi pasif seperti ini membuatkan pelajar menjadi bosan dan
rimas apabila perlu memasukkan terlalu banyak fakta ke dalam
minda mereka. Guru banyak mendorong pelajarnya untuk aktif seperti menyoal
dan mengeluarkan pendapat. Keadaan yang biasa berlaku dalam bilik darjah. Keadaan menggalakkan berlaku sekiranya berbagai-bagai
bentuk ganjaran diberi oleh guru.
Rajah 2
Interaksi kumpulan berlaku apabila terdapat aktiviti kumpulan seperti membuat
projek, perbincangan, simulasi, dan lain-lain. Ini bertujuan untuk menggalakan penyertaan aktif pelajar dalam PdPc. Kerja berkumpulan diwujudkan supaya pelajar dapat berinteraksi
sesama mereka dalam perbincangan manakala guru hanya menjadi pemudahcara/fasilitator. Interaksi antara kumpulan merupakan perbincangan antara kumpulan seperti dalam sesi pembentangan di mana kumpulan lain boleh mengemukan soalan kepada kumpulan pembentangan.
Komunikasi (communication) ialah pengaliran maklumat dari sumber pengeluar maklumat ke
sumber penerima maklumat. Proses interaksi untuk menyalurkan maklumat dengan
menggunakan satu bahasa. Secara umumnya, komunikasi terbahagi kepada beberapa bentuk iaitu komunikasi lisan, komunikasi tanpa lisan, komunikasi persuratan dan komunikasi visual. Jenis-jenis komunikasi ialah komunikasi intrperiadi, komunikasi antara peribadi, komunikasi kumpulan dan komunikasi keorganisasian. Berikut adalah proses komunikasi (Rajah 3).
Rajah 3
Konsep sosialisasi merujuk kepada proses mempelajari peranan, status dan milai yang perlu ada pada seseorang dalm institusi sosial. Ia merupakan satu proses pembelajaran yang berterusan bermula dari pemindahan norma/nilai dalam keluarga atau budaya. Apa yang dipelajari ketika kanak-kanak akan menjadi pendirian atau konsep. Semakin dewasa manusia mempelajari lebih banyak hasil dari interaksi.
Ada beberapa jenis sosialisasi iaitu yang pertama, primer/permulaaan yang berlaku dalam keluarga seperti kanak-kanak belajar membina konsep diri, personaliti, kemahiran motor, penaakulan, dan kemahiran bahasa. Yang kedua, sekunder/penyertaanyang berlaku di luar lingkungan keluarga di mana pemindahan nilai oleh agen sosialisasi seperti rakan sebaya, media massa dan guru. Yang ketiga, resosialisasi ialah proses individu menukar kepercayaan, moral, nilai sedia ada.
Guru sebagai "role model" atau idola kepada muridnya. Contohnya, dari segi penampilan dan bahasa tubuh di mana guru perlu menunjukkan ciri-ciri profesionalisme guru dan mengikut etika pakaian serta ekspresi muka seperti senyum dan tenang, kontak mata juga menunjukkan keperihatinan dan juga tanda amaran. Guru perlu menjaga tingkah laku kerana ia melambangkan keperibadian sebagai manusia seperti bersopan dan berhemah tetapi tegas.
Berdasarkan bab 2 iaitu Interaksi dan
Pembelajaran ini saya dapat memahami bahawa interaksi merupakan tindak balas
manakala pembelajaran merujuk kepada proses untuk mendapatkan pengetahuan dan
juga kemahiran. Bab ini juga menekankan aspek sosialisasi dimana terdapat tiga
jenis sosialisasi dalam kehidupan iaitu primer, sekunder dan juga
resosialisasi. Pada pemahaman saya, sosialisasi dan pendidikan ini bukan sahaja
terhad kepada interaksi diantara murid dengan guru, sebaliknya juga merujuk
kepada interaksi yang berlaku dalam kalangan rakan di sekolah. Kesimpulannya,
interaksi dalam pembelajaran ini merupakan satu aspek yang penting kerana dalam
proses PdPc kerana ianya merupakan salah satu proses untuk menyampaikan ilmu
pengetahuan berdasarkan kepada jenis-jenis interaksi iaitu interaksi sehala,
dua hala dan juga kumpulan.
|
No comments:
Post a Comment