Sunday, 28 April 2019

Topik 14 Pengurusan alam pembelajaran



Pengajaran merupakan suatu proses yang merangkumi aktiviti-aktiviti perancangan, pelaksanaan, penilaian, dan memberikan maklumbalas. Tujuan pengajaran ialah untuk menyebarkan ilmu pengetahuan atau kemahiran tertentu kepada pelajar. Corak pengajaran banyak berubah mengikut perkembangan semasa.
Matlamat pengajaran ialah bagi melahirkan insan yang seimbang dan harmonis, berilmu pengetahuan serta berakhlak mulia. Keberkesanan pengajaran dinilai berdasarkan sejauh mana objektif pengajaran dapat dicapai melalui proses pengajaran yang dilaksanakan. Oleh itu, proses pengajaran hendaklah dirancang dengan baik seterusnya dapat mencapai objektif yang telah ditetapkan.
Tujuan merancang suatu Pengajaran ialah memenuhi masa yang diperuntukan, menepati kehendak objektif/matlamat, berkesan sepanjang waktu pengajaran dan menarik perhatian dan tidak membosankan. Berikut merupakan persediaan sebelum mengajar:
  1. Penulisan persediaan mengajar
  2. Persediaan ilmu pengajaran dan isi pelajaran diajar.
  3. Persediaan bahan pengajaran.
  4. Persediaan peralatan pengajaran.
  5. Persediaan ruang pengajaran.
  6. Persediaan kemahiran dalam pengajaran.

Terdapat dua objektif pengajaran:
OBJEKTIF IMPLISIT (UMUM/AM)
    1. Objektif yang hendak dihasilkan secara keseluruhan bagi pelajaran.
    2. Menggunakan kata kerja bagi menerangkan pencapaian murid yang dihsratkan dari aspek kognitif, afektif, dan psikomotor.
    3. Kata kerja domain kognitif: mengetahui, memahami, mentafsir, menggunakan/mengplikasi, menyelesaikan masalah, bertutur, berucap, menulis, merancang dan menilai
    4. Kata kerja domain afektif: menyedari, menerima, menghargai.
    5. Kata kerja domain psikomotor: bermain, melakar, memasang, membina, mereka cipta, melukis, membaiki, dan menghasilkan.
    6. Contoh: Murid-murid dapat memahami fenomena gerhana matahari dan gerhana bulan.
OBJEKTIF EKSPLISIT (KHUSUS/KHAS)

  1. objektif pengajaran yang dinyatakan secara khusus, berbentuk eksplisit.
  2. Objektif ini memperincikan objektif umum, ditulis dalam bentuk perlakuan yang boleh dicerap atau diukur yang menggambarkan kedalaman bidang kajian.
  3. Kata kerja domain kognitif: melabel, mendefinisi, menyenarai, menerang, memberi contoh, mengira, menggunakan, membandingkan, memilih, mengelaskan, merumus, mengkritik, menyokong.
  4. Kata kerja domain afektif: menyusun dengan teratur, mengamalkan, menjaga
  5. Kata kerja domain psikomotor: membuat, menimbang, menyukat, menampal.
  6. Sebaik-baiknya dalam satu pengajaran perlu dinyatakan lebih daripada satu objektif khusus yang dibuat mengikut nombor.


Buku rekod mengajar ialah buku himpunan pelan tindakan guru sebelum mengajar. Berdasarkan SPI Bil 3/1999.  Buku rekod mengajar wajib mengandungi dua perkara penting iaitu Rancangan Pelajaran Tahunan dan Rancangan berdasarkan taqwim minggu persekolahan.isi ringkas rancangan pengajaran berdasarkan sukatan-sukatan kebangsaan.

Pelaksanaan PdPc ada tiga peringkat iaitu Penutup mengenai guru merujuk semula objektif pembelajaran kemudian membincangkan nilai murni. Penyampaian isi adalah tentang guru mengajar input baru dan memberi nota. Bahan sumber pembelajaran amat penting kerana ia dapat meransang komunikasi dan pemikiran pelajar. Set Induksi adalah satu set pembelajaran untuk memulakan PdPc yang melibatkan idea, teknik, proses, aktiviti dan sumber bagi menarik minat murid.

PERINGKAT KAJIAN TINDAKAN
Peringkat 1: Tinjauan mengenal pasti apakah masalah yang cuba diselesaikan atau proses peningkatan prestasi
Peringkat 2: Perancangan merancang apakah tindakan/interv ensi yang ingin dijalankan
Peringkat 3: Pemerhatian menjalankan tindakan/ intervensi yang telah dirancang
Peringka 4: Refleksi menjalankan refleksi berkenaan intervensi yang telah dijalankan

Secara kesimpulannya, setiap calon guru perlulah merancang dan membuat persediaan yang cukup sebelum memasuki alam pekerjaan sebagai seorang guru. Pembelajaran akan berjalan dengan lancar, menarik dan berkesan sekiranya guru menggunakan pelbagai kaedah yang bersesuaian dengan isi pelajaran dan kemahiran yang akan dicapai oleh murid. sebagai contoh kemahiran berkomunikasi dan interaksi kependidikan pelbagai hala guru-murid, murid-murid, dan murid-guru menjadi teras keberkesanan pengajaran dan pembelajaran. Murid akan merasa pendapat dan kehadirannya diperlukan serta dihargai.

No comments:

Post a Comment