Pengurusan pelbagai upaya merupakan satu langkah ynag diambil untuk
memberi bantuan kepada murid-murid yang mempunyai masalah dalam pembelajaran.
Pengurusan murid pelbagai upaya ini merujuk kepada pelajar-pelajar yang
mempunyai masalah pembelajaran sama ada dari segi mental atau fizikal dan lebih
terarah kepada program pendidikan khas. Dalam erti kata lain, pengurusan
pembelajaran ini memfokuskan murid yang berkeperluan khas atau lebih dikenali
sebagai pelajar yang kurang upaya (OKU). Membincangkan
bagaimana pengurusan yang khusus kepada pelajar yang berkeperluan khas. Program-program pendidikan yang
menggunakan kaedah-kaedah khusus dan sesuai untuk memenuhi keperluan-keperluan
perkembangan fizikal, intelek, emosi dan sosial individu-individu yang
berkeperluan khas.
Tiga isi penting yang saya pelajari melalui topik ini adalah, pengurusan
murid pelbagai upaya memfokuskan kepada tiga perkara utama iaitu pemulihan,
pengayaan, dan berkeperluan khas.
Pemulihan bermaksud perbuatan untuk memulihkan sesuatu kepada keadaan
semula. Pembelajaran pemulihan bermaksud memperbaiki sesuatu kekurangan.
Menurut Ab. Rahman, et. al. 1997 dalam buku Pengantar Pendidikan Khas
karya Mohd Zuri Ghani dan Aznan Che Ahmad (2011), pemulihan merupakan
lanngkah-langkah khas yang diusahakan untuk membantu murid-murid yang
menghadapi masalah pembelajaran dalam menguasai kemahiran 3M iaitu membaca,
menulis dan mengira. Pelajar yang dikesan mempunyai masalah tersebut perlulah
diberikan bantuan agar mereka dapat mengusai kemahiran 3M tersebut. Murid pemulihan merupakan murid yang
menghadapi kesukaran dalam penguasaan kemahiran asas 3M disebabkan oleh faktor persekitaran
dan bukan kognitif. Pemulihan mengutamakan Prinsip ‘Menyelesaikan masalah
seawal mungkin’ supaya tidak kronik. Perbezaan minat, pengalaman, bakat dan gaya
belajar mengakibatkan segolongan mereka lebih lambat menguasai sesuatu
kemahiran berbanding rakan sebayanya. Melalui program
pemulihan khas, keperluan–keperluan murid berpencapaian rendah dapat dikenal
pasti dan dipenuhi.
Selain itu, pengayaan bermaksud Kamus
Dewan Edisi Keempat (2005: 693) mentakrifkan pengayaan sebagai perihal mengayakan,
misalnya mengayakan atau meluaskan kosa kata. Ia memberi aktiviti tambahan kepada murid yang dapat menguasai satu-satu
kemahiran dalam jangka masa yang ditetapkan atau lebih awal daripada itu. Murid-murid dapat meluaskan pengetahuan berhubung
dengan perkara-perkara yang berkaitan dengan unit pembelajaran secara mendatar.
Pengayaan melibatkan murid-murid yang berpencapaian
melebihi sederhana dalam penguasaan kemahiran asas. Ini dilaksanakan
melalui aktiviti-aktiviti tambahan kepada aktiviti-aktiviti asas di dalam atau
luar kelas yang bercorak belajar sendiri
dan bimbingan guru pada tahap minima. Terdapat dua jenis aktiviti
pengayaan iaitu pengayaan mendatar dan pengayaan menegak. Pengayaan mendatar
merupakan aktiviti yang dijalankan kepada murid yang mempunyai tahap pencapaian
yang rendah manakala pengayaan menegak dilakukan kepada murid dalam kumpulan
cerdas.
Seterusnya adalah berkeperluan
khas. Sheila
& Samsilah (2006) mengkategorikan murid berkeperluan khas adalah
kanak-kanak yang memerlukan pendekatan pengajaran dan pembelajaran yang berbeza
daripada murid biasa. Murid berkeperluan khas terbahagi kepada murid bermasalah
penglihatan, bermasalah pendengaran dan bermasalah pembelajaran. Kumpulan murid
berkeperluan khas ini sudah pasti mempunyai masalah dalam pembelajaran mereka.
Oleh itu, murid-murid yang mempunyai masalah dalam pembelajaran ini memerlukan
kaedah pengajaran dan pembelajaran yang berbeza berbanding dengan murid-murid
yang biasa.
Teori
kecerdasan pelbagai diasaskan oleh Dr Howard Gardner
pada tahun 1983.Menurut beliau kecerdasan bukanlah diwarisi
melalui keturunan semata-mata tetapi ia juga dipengaruhi oleh faktor pemakanan,
budaya, persekitaran, peluang pendidikan dan suasana pembelajaran. Terdapat 9
jenis kecerdasan untuk mengukur tahap kecerdasan individu.
1.
Kecerdasan logic-matematik
- Pelajar mempunyai kelebihan dalam matematik. golongan yang mempunyai pemikiran yang saintifik,
pemikiran secara heuristik, induktif dan deduktif, membuat inferens,
generalisasi, perhitungan dan pengujian hipotesis. Kemahiran dominan di bahagian otak kiri
memungkinkan seseorang itu berfikir secara konseptual dan abstrak.
2.
Kecerdasan verbal
linguistic - Golongan ini mempunyai kebolehan dalam menggunakan bahasa dan
kata-kata dalam menyampaikan sesuatu sama ada melalui lisan atau penulisan. Memahami
bahasa yang kompleks selain lebih sensitif dan peka terhadap sesuatu perkataan.
Mahir dalam memanipulasikan ayat, tatabahasa atau struktur bahasa, fonologi
iaitu unsur bunyi, semantik iaitu makna bahasa, pragmatik iaitu penggunaan
bahasa, dan pengucapan awam.
3.
Kecerdasan muzik
- Golongan ini mempunyai kebolehan dalam bidang muzik sama ada menggemari,
mendiskriminasi, mengekspresi, mempersepsi, membeza, mengubah dan meluahkan
perasaan melalui muzik. Peka terhadap bunyi nonverbal iaitu bunyian daripada
alam semulajadi seperti binatang, guruh dan angin. Kecerdasan muzikal ini
mempunyai hubungan yang paralel dengan kecerdasan bahasa.
4.
Kecerdasan kinestetik badan - Individu jenis ini mempunyai kelebihan dalam
menggunakan badan mereka sama ada sebahagian atau keseluruhannya dalam
berkomunikasi dan menyelesaikan masalah yang mereka hadapi. Mempunyai kebolehan
dalam meluahkan idea atau perasaan melalui tubuh badan mereka. Mereka juga
bijak dalam mengimbangi pergerakan fizikal dan mental.
5.
Kecerdasan interpersonal - Golongan ini berkebolehan dalam berkomunikasi
dan berinteraksi dengan baik. Mereka berkemampuan dalam memahami dan membezakan
perasaan, keinginan hati, hasrat dan tabiat orang lain. Mudah bergaul dalam
kelompok sosial dan mudah menyesuaikan diri dalam pelbagai situasi yang ada.
6.
Kecerdasan intrapersonal - Mempunyai kebolehan dalam menilai diri sendiri
dan mempunyai gambaran yang tepat tentang diri sendiri. Mereka berupaya dalam
memperbaiki diri mereka kearah kehidupan yang lebih baik. Mampu menentukan hala
tuju hidup mereka serta sangat berdisiplin dan mampu hidup berdikari, dan suka
bersendirian dalam melakukan sesuatu perkara.
7.
Kecerdasan ruang visual - Individu ini memahami hubungan antara objek
dengan ruang dan mampu mencipta imaginasi yang agak tinggi. Peka terhadap
warna, garisan, bentuk, corak dan ruang dalam kawasan persekitaran mereka. Mampu
berfikir diluar kotak malah berkeupayaan dalam membuat persepsi atau penilaian
alam sekitar dengan tepat .
8.
Kecerdasan naturalis - Mempunyai kebolehan dalam mengenal pasti,
mengkategori pola, corak atau bentuk yang ada pada alam sekeliling. Golongan
yang sangat sukakan alam sekeliling dan sangat selesa berada bersama alam
terbuka. Sangat sensitif terhadap isu-isu mengenai alam sekitar global, isu
kemanusian dan isu sejagat serta meminati unsur kejadian alam.
9.
Kecerdasan eksistensialis - Mempunyai persoalan-persoalan yang timbul
tentang kehidupan realiti yang sering dilalui oleh golongan manusia. Golongan
ini sangat gemar membaca buku-buku falsafah bagi menjawab setiap persoalan yang
muncul dalam fikiran mereka. Golongan ini juga cenderung untuk menelaah
nilai-nilai yang berkembang dalam kehidupan masyarakat, sama ada nilai-nilai
tradisional ataupun nilai-nilai moden yang berkembang pada masa kini.
Kesimpulannya, pengurusan pelbagai upaya merupakan
satu aktiviti yang dijalankan bagi membantu murid-murid yang mempunyai masalah
dalam pembelajaran. Secara keseluruhannya, pelajar-pelajar pelbagai upaya memerlukan pengajaran pada
kelajuan yang sesuai, kerja kognitif yang berpatutan, standard prestasi yang
realistic dan peluang sesuai untuk mereka mencapai potensinya. Walau bagaimanapun
kanak-kanak pintar cerdas tidak seharusnya diasingkan dengan kanak-kanak normal
kerana kita tidak boleh wujudkan pengasingan social (social isolation)
kepada mereka. Kesedaran sosial datang bersama pengalaman. Menurut Leinhard
& Pallay (1982), persekitaran yang sesuai untuk perkembangan potensi
pelajar pintar cerdas adalah seperti kelas yang kecil (10-15 murid), masa
ditingkatkan untuk aktiviti kognitif, kelajuan yang sesuai, dan peningkatan
masa pengajaran guru, memberi tugasan yang bersesuaian banyak dan tumpuan
kepada kognitif di dalam pembelajaran.
No comments:
Post a Comment