Thursday, 25 April 2019

Topik 1 Sosiologi dan Pembelajaran

Sosiologi merupakan suatu kajian saintifik dan sistematik mengenai manusia dan interaksi sosial manusia dalam masyarakat daripada pelbagai sudut. Tujuan utamanya ialah untuk mengetahui struktur asas masyarakat manusia, mengenal pasti tekanan-tekanan utama yang melemahkan mereka dan mempelajari syarat-syarat yang membentuk lehidupan sosial mereka.

Image result for perspektif sosiologi makro mikro

Tokoh-Tokoh Sosiologi
  1. Ibnu Khaldun (1332-1406)
  2. Auguste Comte (1798-1857)
  3. Karl Marx (1818-1883)
  4. Emile Durkheim (1858-1917)
  5. Max Weber (1864-1920)
  6. George Hebert Mead (1863-1931)
Teori Utama Sosiologi
Image result for teori utama sosiologi gambar
Teori Fungsionalisme
  • Struktur sosial akan menentukan kelancaran perjalanan dan keharmonian masyarakat.
  • Menekankan kepentingan persefahaman ahli masyarakat atau"konsensus" untuk mencapai keharmonian dan kestabilan
  • Tiga andaian ahli fungsionalisme (Brinkerhoff dan White, 1989) 
    • Stabiliti
    • Harmoni
    • Evolusi
Teori Konflik
  • Menganalisis konflik yang berlaku dalam masyarakat dan mengkritik kapitalisme
  • Menimbulkn persoalan mengenai struktur masyarakat seperti ekonomi, pendidikan, politik, sosial dan agama membawa kesejahteraan kepada manusia dan sebaliknya.
Teori Interaksionaisme 
  • Teori yang memiliki asumsi bahwa manusia membentuk makna melalui proses komunikasi.
  • Berfokus pada pentingnya konsep diri dan persepsi yang dimiliki iindividu berdasarkan interaksi dengan individu lain.
  • Teori ini mengkaji
    • bagaimana seseorang menginterpretasikan dan bertindak menurut kemahuan masing-masing dalam masyarakat.
    • makna simbolik atau makna yang tersirat secara subjektif 
    • makna yang simbolik mengikut konteks penggunaannya
  • Makna yang simbolik berguna semasa interaksi menyebabkan hubungan bertambah mesra 
  • Makna adalah sesuatu yang dirundingkan 
  • Interaksi sosial amat penting dalam menghubungkan manusia dengan dunia luar 
  • Jalinan interaksi dan aksi akan membentuk kumpulan masyarakat

Pendidikan sebagai suatu proses, bererti bagaimana seseorang itu diasuh dan diajar dan pendidikan sebagai suatu produk adalah kesanberlaku pembelajaran, iaitu pertambahan pengetahuan dan kemahiran serta perubahan cara berfikir seseorang.

Dari perspektif sosiologi, pendidikan dilihat sebagai satu proses sosialisasi, iaitu bagaimana ahli masyarakat, terutama generasi muda, diajar dan diasuh secara formal atau tidak formal untuk menerima pengetahuan, kemahiran, norma dan nilai sosial, kedudukan dan peranan masing –masing dalam konteks sesuatu masyarakat itu.
Dari perspektif antropologi, pendidikan sebagai proses pembudayaan di mana sesebuah masyarakat yang percaya dan memberi tumpuan kepada pendidikan sains dan teknologi adalah berbeza dengan masyarakat yang mementingkan pendidikan agama dan tatasusila.

Dari perspektif ekonomi, pendidikan sebagai 'comsuption' di mana proses dan hasil mencari ilmu pengetahuan itu hanyalah untuk kepuasan rasa ingin tahu atau riadah manakala pelabuaran dalam pendidikan bererti membelanjakan wang, masa dan tenaga untuk mendapat pendidikan dan latihan.

Dari perspektif sains politik, pendidikan sebagai proses bagaimana sesebuah negara itu mendidik dan membina warga negaranya supaya mempunyai sikap dan nilai patriotisme, mengetahui tentang hak dan tanggungjawab mereka sebagai warganegara.

Dari perspektif psikologi pendidikan, proses pendidikan ialah proses memupuk perkembangan potensi, bakat dan sahsiah murid-murid.

Kesimpulannya, sosiologi melibatkan manusia oleh itu skop kajian adalah sangat meluas. Pendidikan dikelilingi dengan unsur kemanusiaan dan pendidik harus tahu peranan mereka dalam dunia sosial. Justeru, pendidik perlu tahu tentang sosiologi kerana mereka berkhidmat di dunia pendidikan yang dikelilingi masyarakat. Masyarakat sangat berkait rapat dengan sosiologi. Oleh itu pendidikan dan sosiologi adalah suatu perkara yang sangat berkaitan antara satu dengan lain.

No comments:

Post a Comment