Sunday, 28 April 2019

Topik 13 Sekolah dan Persekitaran


Sekolah didefinisikan sebagai pusat penyebaran ilmu dan pengetahuan manakala persekitaran membawa maksud kawasan disekeliling sesuatu tempat membawa maksud masyarakat yang tinggal berhampiran dengan sesebuah sekolah. Sekolah berfungsi untuk mencapai objektif dan matlamat sosial bagi melahirkan manusia yang cemerlang dari segi keilmuan tetapi juga membentuk manusia yang bersahsiah baik serta memahami tanggungjawabnya selari dengan Falsafah Pendidikan KebangsaanOleh itu, persekitaran sekolah bermaksud kawasan disekeliling sesuatu tempat di mana masyarakat yang tinggal berhampiran dengan sesebuah sekolah.

Hubungan sekolah dengan masyarakat merupakan jalinan yang dapat membentuk Kerjasama antara masyarakat dan sekolah dalam pelaksanaan pendidikan untuk kebaikan bersama. Sekolah diwujudkan agar dapat menyediakan pendidikan formal kepada masyarakat seterusnya akan dapat melahirkan masyarakat yang memiliki ‘sense of belonging’ dan collegiality’ dalam mencapai sekolah yang mempunyai ciri ‘effectiveness, continues improvement and sustainable change’.

Hubungan sekolah dengan ibu bapa penting kerana ibu bapa memainkan peranan yang penting terhadap perkembangan sesebuah sekolah. Persatuan ibu bapa dan guru (PIBG) dilaksanakan untuk merapatkan hubungan sekolah dengan ibu bapa. Ibu bapa menjadi contoh kepada anak untuk menjadi murid yang berdisiplin dan cemerlang di sekolah. Ibu bapa bekerjasama dengan pihak sekolah untuk membendung masalah.

Hubungan sekolah dengan guru adalah menceritakan tentang guru merupakan ibubapa kedua bagi murid-murid apabila mereka berada di sekolah. Guru melakukan tugasan perkeranian seperti menulis surat jemputan dan persekolahan murid. Guru menghadiri kursus atau seminar untuk menambahkan ilmu pengetahuan agar dapat membantu murid-murid dalam pembelajaran.

Kesimpulannya, hubungan yang terjalin di antara sekolah dengan masyarakat, ibu bapa dan guru sesungguhnya dapat memberikan manfaat kepada sekolah itu sendiri. Kewujudan hubungan ini akan dapat menjalinkan kerjasama yang baik di antara setiap individu untuk kebaikan bersama. Menurut Lee Shok Mee (1993), pembelajaran bermaksud keadaan atau suasana belajar yang dapat merangsang minat belajar kanak-kanak dalam mencapai matlamat perubahan tingkah laku ke arah positif dan daripada tidak tahu kepada tahu. Pengurus alam pembelajaran dapat mengenal pasti faktor dan kepentingan persediaan alam pembelajaran serta pengaruh persekitaran alam pembelajaran.  Hal ini dapat memahami hubungan antara gaya pembelajaran dengan pencapaian akademik pelajar serta mengenal pasti masalah yang seringkali dihadapi oleh guru dalam pengurusan pembelajaran di bilik darjah dan cara untuk mengatasinya.

No comments:

Post a Comment