Menurut Bosch (2006), pengurusan bilik pembelajaran merujuk kepada proses perancangan, pengorganisasian dan kawalan pelajar serta proses pembelajaran untuk memastikan suasana yang berkesan. Bagaimana guru dan pelajar bekerja, bagaimana mereka saling bekerjasama dan bagaimana proses pengajaran dan pembelajaran berlaku. Menurut Mak Soon Sang (20011), pengurusan bilik pembelajaran juga adalah salah satu proses pembentukkan suatu alam pembelajaran serta usaha untuk mengekalkannya dimana iklimnya kondusif untuk pelaksanaan proses pengajaran dan pembelajaran agar objektif yang ditetapkan tercapai. Ia adalah pakatan di antara guru dan pelajar untuk mengurus segala aspek terdapat dalam bilik darjah yang melibatkan pengurusan pelajar, kemudahan fizikal serta aktiviti yang dilaksanakan agar satu alam belajar yang kondusif untuk sesi pengajaran dan pembelajaran dapat diwujudkan (Mok Soon Sang, 2011). Manakala, menurut Lemlech (1998), pengurusan bilik pembelajaran adalah orkestra dalam kehidupan di bilik darjah yang memerlukan pembentukan kurikulum penyelenggaraan prosedur dan sumber pengajaran (Lemlech, 1988).
Berdasarkan pemerhatian pengkaji, SMK Bukit Sentosa 2 ini mempunyai suasana pembelajaran yang berbeza memandangkan sekolah ini merupakan sekolah transformasi dengan suasana pembelajaran yang kondusif dan selesa. Pengkaji telah menjalankan kajian soal selidik dan pemerhati di SMK Bukit Sentosa 2 berkaitan Strategi Mengurus Bilik Pembelajaran. Seorang guru telah ditemu bual oleh pengkaji bagi mencapai objektif kajian yang telah ditetapkan.
KONSEP DAN JENIS BILIK PEMBELAJARAN
Berdasarkan pemerhatian pengkaji di dalam pusat sumber pembelajaran terdapat ruang tayangan, ruang bacaan, ruang mengajar dan lain-lain. Buku-buku yang terdapat di pusat sumber tersusun dengan kemas dan teratur mengikut silibus pelajar dari tingkatan satu hingga tingkatan lima, dan juga terdapat buku cerita pendidikan dan buku fiksyen bagi menambah ilmu pengetahuan luar daripada silibus yang dipelajari di sekolah tersebut. Susunan buku diagihkan mengikut kod-kod tertentu bagi memudahkan pelajar serta guru mencari bahan ilmiah tertentu.
Pusat Sumber di SMK Bukit Sentosa 2 merupakan satu bilik pembelajaran yang aktif kerana terdapat pelbagai aktiviti yang menggalakkan penggunaan pusat sumber sekolah seperti pertandingan perbahasan, minggu bacaan, dan pertandingan NILAM. PSS mempunyai hamper semua bahan rujukan yang boleh digunakan pelajar dan guru seperti buku rujukan mengikut silibus, buku cerita pendidikan, majalah, dan lain-lain. Lokasi PSS berhampiran dengan bilik guru dan mudah dikunjugi oleh pelajar-pelajar. PSS menjadi tumpuan oleh guru sekiranya ingin melakukan tayangan pendidikan kerana terdapat bilik tayangan yang selesa. PSS menjadi tempat kegemaran pelajar sebagai tempat mengulangkaji pelajaran kerana susunan meja yang teratur dan selesa serta senyap dan sejuk.
STRATEGI PENGURUSAN BILIK PEMBELAJARAN
Merancang
Seseorang guru perlu merancang sesi pengajaran dan pembelajaran yang dijalankan di Pusat Sumber Pembelajaran. Oleh itu, guru perlu merancang bagaimana untuk mengurus bilik pembelajaran agar PdPc dapat berjalan dengan lancar dengan menggunakan bilik pembelajaran yang dipilih. Guru perlu mengatur terutama sekali dari segi masa yang hendak digunakan dalam proses pengajaran dan pembelajaran ini. Guru hendaklah merancang proses pengajaran dan pembelajaran agar murid tidak berasa bosan dan tidak seronok. Oleh itu, merancang adalah satu komponen penting dalam strategi pengurusan bilik darjah.
Mengelola
Guru perlu mengelola bilik pembelajaran agar proses PdPc berjalan dengan rancang. Sekiranya murid dalam keadaan bosan dan tidak bersemangat, guru memainkan peranan penting dalam menceriakan suasana bilik pembelajaran, misalnya guru boleh melakukan senaman ringan bagi memulihkan semangat pelajar untuk kembali focus.
Mengawal
Pembelajaran yang berkesan dikaitkan dengan kualiti kepimpinan seorang guru dalam mengawal dan mendorong pelajar-pelajar mencapai objektif. Kebolehan seorang guru juga dalam mengawal pelajar-pelajar dari sebarang salah laku disiplin adalah satu kejayaan dalam proses PdPc. Dalam pengurusan ini, guru perlu mengawal pelaja-pelajar agar tidak merosakkan segala bahan yang terdapat dalam bilik pembelajaran tersebut. Selain itu, guru juga perlu mengawal suasana bilik pembelajaran agar tidak mengganggu individu lain ketika proses PdPc.OLeh itu, mengawal juga merupakan salah satu strategi dalam pengurusan bilik pembelajaran.
Mengarah
Dalam bilik pembelajaran, guru perlu mengarah dan memimpin pelajar-pelajar dari melakukan salah laku disiplin. Guru harus mengarah murid dengan betul untuk memastikan pengurusan bilik pembelajaran dapat berjalan dengan berkesan.
Isu-isu pengurusan bilik pembelajaran
Hasil daripada temubual dengan seorang guru dan membuat kajian di Sekolah Menengah Kebangsaan Bukit Sentosa 2, terdapat beberapa isu yang telah dikemukakan. Pusat Sumber Pembelajaran (PSP) merupakan salah satu tempat yang menjadi pilihan pengkaji dalam menjalankan kajian ini yang menjurus ke arah pengurusan sumber pembelajaran. Berikut merupakan beberapa isu yang telah dikenalpasti oleh pengkaji;
Kekangan Masa
Pengkaji dimaklumkan bahawa kekangan masa menjadi salah satu isu dalam pengurusan pusat sumber pembelajaran di sekolah tersebut. Ini kerana, apabila murid diberi arahan oleh guru untuk bergerak ke pusat sumber, mereka mengambil masa yang lama untuk bergerak menyebabkan masa untuk melakukan proses pembelajaran dan pengajaran di Pusat Sumber Pembelajaran terganggu dan terjejas. Murid di sekolah tersebut mengambil masa untuk bergerak dari kelas ke pusat sumber dan seterusnya, mengambil masa untuk menyusun kasut dengan teratur di luar pusat sumber sekolah tersebut.
Pemulangan Buku Yang Lewat
Isu pemulangan buku yang lewat adalah isu yang kerap dilakukan oleh muridmurid di Sekolah Menengah Kebangsaan Bukit Sentosa 2. Buku yang dipinjamkan dari pusat sumber adalah buku untuk kegunaan semua pelajar, bukan untuk individu sahaja. Kelewatan pelajar itu untuk memulangkan buku yang di pinjam menyebabkan pelajar itu mengambil masa pelajar lain untuk meminjam buku tersebut dan menggunakan buku tersebut sebagai rujukan pelajar lain. Pengkaji juga diberitahu, walaupun pusat sumber sekolah ini mengenakan tindakan denda kepada pelajar yang lambat memulangkan buku yang di pinjam, tetap isu ini kerap berlaku. Tindakan atau denda yang tegas perlu dilakukan bagi memberi kesedaran kepada pelajar yang membangkitkan isu ini agar dapat memudahkan kerja ramai pihak.
Ruang yang Sempit
Pengkaji juga diberitahu bahawa ruang yang sempit juga mempengaruhi proses pembelajaran yang dilakukan di Pusat Sumber Pembelajaran. Penyusunan meja dan kerusi yang banyak, serta rak-rak buku yang banyak menyebabkan ruang menjadi sempit. Isu ini membuatkan pelajar kurang selesa dengan pengajaran dan pembelajaran yang berlangsung di Pusat Sumber Pembelajaran.
Oleh itu, pengurusan bilik pembelajaran merupakan tugas penting dan mencabar yang memerlukan pengetahuan, kemahiran, kesabaran dan komitmen yang optimum daripada kedua-dua pihak untuk memperoleh kesan yang maksimum. Sebagai seorang guru yang bertindak sebagai pengurus bilik pembelajaran, haruslah mengetahui dan berusaha mempertingkatkan serta melengkapkan diri dengan ilmu tentang pengurusan dimana dapat menerajui bilik pembelajaran yang dipertanggungjawabkan ke atas mereka. Kejayaan guru mengurus fizikal, sumber dan suasana bilik pembelajaran yang kondusif membawa maksud guru berjaya membentuk budaya dan nilai seperti berdisplin, kerjasama, berkasih-sayang kepada keindahan alam sekitar dan mematuhi setiap arahan. Guru juga menjadi pencetus idea, pembimbing, fasilitator. Hal ini membolehkan proses PdPc dijalankan dengan menyeronokkan, bermotivasi, bermoral, kreatif, inovatif dan cemerlang serta mencapai objektif PdPc pada hari tersebut.
No comments:
Post a Comment