Saturday, 27 April 2019

Topik 5 Pengurusan Murid

Pengurusan murid merupakan salah satu bahagian yang sangat penting dalam pentadbiran sekolah. Hal ini demikian kerana, pengurusan murid ini berkaitan dengan usaha untuk melahirkan murid yang berkualiti dan mampu membawa perubahan terhadap negara dalam pelbagai aspek pada suatu hari nanti. Selain itu, pengurusan murid ini perlulah dilakukan dengan sistematik kerana ianya mampu mencapai matlamat dan objektif yang ingin dilakukan. Tugas bagi menguruskan berkaitan murid ini dikendalikan oleh Guru Penolong Kanan Hal-Ehwal Murid yang berkaitan dengan aspek disiplin, ko-kurikulum, kurikulum dan aspek yang lain melalui peranannya sebagai pemaju, pembina, pembantu, perancang, pemudah cara, penyelaras, pengawal, penawar, dan kaunselor yang boleh membantu memudahkan pengurusan murid.

Mengurus rekod murid ini merupakan salah satu tanggungjawab yang perlu dilaksanakan oleh guru. Pengurusan rekod murid dikaitkan dengan aktiviti mencatat bidang pengurusan yang bertanggungjawab untuk menjaga, bersistematik mengawal penciptaan, penerimaan, penggunaan dan ciri rekod termasuklah proses menjaga dan memelihara bukti dan maklumat murid ke dalam bentuk rekod.

Aplikasi Pangkalan Data Murid (APDM) digunakan untuk menyimpan dan mengemaskini segala maklumat murid-murid termasuk maklumat ibu bapa/penjaga, kehadiran, dan pendaftaran. Pengguna utama APDM ialah guru kelas dan pegawai pentadbir APDM yang dilantik oleh pengetua / guru besar di peringkat sekolah. Pegawai pentadbir APDM di peringkat sekolah berperanan untuk membantu guru kelas dan pentadbir APDM di PPD dalam menguruskan data murid/ sekolah. Guru kelas bertanggungjawab untuk mengemaskini data murid, maklumat kelas, dan mata pelajaran murid dalam sistem APDM. Antara fungsi APDM ialah mendaftarkan guru kelas baharu, kelas baharu, mengemaskini data murid, menghantar lapora MBMMBI, menyimpan data murid dalam format excel, manambah data murid baharu, mengemaskini maklumat mata pelajaran murid dan ekehadiran murid.  

Sistam Analisis Peperiksaan Sekolah (SAPS) digunakan untuk menyimpan, mengumpul dan menganalisis data keputusan peperiksaan murid di sekolah. SAPS ini dilakukan secara atas talian yang boleh dicapai oleh semua pihak termasuklah KPM, JPN, PPD dan sekolah. SAPS memaparkan slip keputusan serta markah peperiksaan pelajar dan prestasi pelajar secara keseluruhan. Hal ini memudahkan ibu bapa untuk memantau prestasi akademik anak. Sekolah dapat mengukur pencapaian pelajar. Data senang diperolehi kerana pihak sekolah, PPD, JPN dan KPM boleh terus melihat prestasi sesebuah sekolah dengan hanya membuka SAPS. 

Sistem Sahsiah Diri Murid (SSDM) sebelum ini dikenali sebagai Sistem Salahlaku Diri Murid yang hanya tertumpu kepada masalah disiplin murid. Sistem ini ialah pangkalan data tunggal pengurusan disiplin murid, daripada peringkat sekolah hingga ke peringkat JPN. Sistem SSDM 2.0 ini mementingkan Amalan Baik sebagai usaha menggalakkan amalan nilai-nilai murni dalam kalangan murid-murid. Jika dahulu kita merekod masalah disiplin murid semata-mata, kini dengan versi 2.0, Amalan Baik turut direkodkan di dalam sistem.

Konsep kesediaan belajar adalah keadaan dalam diri individu yang bersedia untuk memperolehi pengalaman pembelajaran baharu. Kesediaan belajar bergantung pada kelengkapan diri sendiri dari segi perkembangan mental, sikap, emosi dan fizikal. Seperti, kesediaan kognitif, kesediaan afektif dan kesediaan psikomotor. Kesediaan kognitif berkait rapat dengan kesediaan mental untuk memahami dan berfikir. Perkembangan mental bergantung kepada umur seseorang. Kesediaan afekrif merujuk kepada sikap, keinginan, ketekunan, perasaan, minat dan nilai untuk menerima pelajaran yang akan disampaikan. Pelajar yang bersikap positif dan berminat terhadap pelajaran akan memainkan peranan yang aktif dan agresif dalam aktiviti itu. Kesediaan psikomotor merujuk kepada penguasaan kemahiran fizikal merangkumi fungsi anggota dan pengawalan, penyelarasan, penggerak, di dalam seluruh tubuh badan. Penguasaan kesediaan psikomotor adalah bergantung kepada kesediaan kognitif serta kesediaan afektif pelajar.

Konsep motivasi adalah mengenai tingkah laku untuk mencapai keinginan dalam diri dan membangkitkan respons untuk mencapai tujuan yang ingin dicapai. Bantuan daripada guru menyebabkan murid sentiasa berusaha bersungguh-sungguh. Motivasi intrinsik merupakan dorongan dalaman pada diri seseorang untuk melakukan sesuatu tanpa memikirkan ganjaran. Hal ini berkaitan dengan sifat semula jadi seseorang dengan unsur yang sedia ada dalam proses pembelajaran. serta dikaitkan dengan naluri ingin tahu dan dorongan mencapai kecekapan. Motivasi intrinsik wujud secara semula jadi tetapi boleh terbentuk dari pengalaman dan pembelajaran. Contohnya, tabiat membaca buku cerita dan bermain alat muzik. Motivasi ekstrinsik wujud apabila terdapat rangsangan luaran dengan tujuan menggerakkan individu untuk melakukan sesuatu aktiviti yang akan membawa faedah kepadanya. Cara meningkatkan motivasi iaitu dengan menwujudkan suasana bilik darjah yang kondusif, tentukan sasaran pencapaian yang perluu dicapai dan libatkan pelajar dalam aktiviti pembelajaran.

Kesimpulannya, pengurusan murid mempunyai beberapa elemen penting yang menentukan objektif yang telah dibuat tercapai. Antara contohnya ialah pengurusan rekod murid, kesediaan belajar murid dan memotivasikan murid. Setiap elemen tersebut mempunyai peranan penting dan tidak boleh dibuat tanpa perancangan yang baik dan rapi. Oleh itu, semua pihak yang terlibat perlu melakukan tugas mereka dengan sehabis baik untuk mencapai negara maju pada masa akan datang.




No comments:

Post a Comment