Pengurusan Penasihatan Murid ini secara keseluruhannya
memberi tumpuan kepada pengurusan penasihatan murid yang terdiri daripada 3
komponen utama iaitu bimbingan, penasihatan dan mentoring. Dapat didefinisikan
pengurusan bermaksud satu proses sosial yang dibentuk dan disusun bagi
mewujudkan kerjasama, penyertaan, penglibatan ahli-ahli dalam organisasi untuk
mencapai objektif yang ditetapkan. Menurut James Stoner, pengurusan ialah satu
proses untuk merancang, mengorganisasikan, memimpin dan mengawal daya usaha
anggota organisasi serta menggunakan sumber lain organisasi bagi mencapai
matlamat yang ditetapkan.
![Image result for komponen pengurusan penasihatan murid](https://image.slidesharecdn.com/pengurusanpenasihatanmurid-130405103718-phpapp01/95/pengurusan-penasihatan-murid-4-638.jpg?cb=1365158323)
Konsep bimbingan
Bantuan seseorang yang memiliki peribadi dan
pendidikan yang memadai kepada seseorang individu dari setiap peringkat usia.
Tujuannya adalah untuk menolong mengarahkan hidupnya sendiri, membuat
pilihannya sendiri dan menanggung akibatnya sendiri (Crow & Crow 1960). Satu
proses menolong individu untuk memahami diri dan alam sekelilingnya (Shertzer
& Stone 1971). Proses yang profesional dan bersistematik yang
bertujuan untuk menolong individu melalui pendidikan (Mathewson 1962). Suatu
konsep yang berkaitan dengan cara membantu orang lain atau suatu usaha
menyediakan pengalaman untuk membantu pelajar memahami diri (Amla et al. 2006). Bimbingan
diberi kepada individu untuk membuat pilihan dan penyesuaian yang bijak. Dalam
konsep pendidikan, bimbingan merupakan keseluruhan perancangan
aktiviti-aktiviti dalam membantu pelajar mengalami cara-cara untuk mencapai
kejayaan dalam pendidikan mereka. Bimbingan merupakan aktiviti yang dirancang.
Ia bukanlah kegiatan yang dilakukan secara kebetulan, secara tiba-tiba, tidak
sengaja dan sambil lewa tetapi ia adalah satu kegiatan yang tersusun, sengaja,
berencana, berterusan dan mempunyai arah tujuan. Bimbingan merupakan proses membantu
individu atau kumpulan. Bimbingan tidak memaksa seseorang itu mengikut arah
yang tertentu, melainkan membantu atau menolong individu mengikut arah yang
sesuai dengannya. Bimbingan yang diberikan kepada individu yang memerlukan
bantuan untuk memecahkan permasalahan yang dihadapinya.
Konsep penasihatan memberi nasihat ialah
strategi menyelesaikan masalah tanpa memikirkan perasaan individu yang terlibat
(Zuraidah 1994). Nasihat digunakan bagi menyediakan klien dengan
maklumat baru dan berguna (Gibson & Mitchell 1999).
Nasihat ialah ajaran,
petunjuk yang baik, peringatan mengusulkan, mengesyorkan atau menganjurkan
kepada seseorang tentang pelbagai hal (Kamus Dewan). Ciri-ciri konsep penasihatan berfokus kepada
permasalahan yang dihadapi daripada menumpukan kepada diri individu yang
bermasalah. Berbentuk arahan atau suruhan daripada seorang
yang dianggap lebih berautoriti kepada seorang lain. Orang yang berautoriti ini
adalah lebih berpengalaman, banyak pengetahuan, mempunyai kelayakan dan
pengiktirafan. Memberi nasihat adalah strategi yang paling
cepat untuk mengatasi permasalahan jika nasihat itu meninggalkan kesan.
Kedua-dua bimbingan dan
penasihatan ini mempunyai proses yang sama yang dikenali sabagi proses
bimbingan dan nasihat. Terdapat 5 fasa didal proses tersebut dimana fasa
pertama dikenali sebagai fasa kesedaran guru sebagai pembimbing dan penasihat
pelajar. Dalam fasa ini, pihak pengurusan sekolah terlebih dahulu perlu
menerima konsep ini. Penekanan haruslah diberikan kepada guru yang mengajar
pelajar kerana mereka lebih rapat dan arif mengenai pelajar-pelajar mereka
berbanding guru yang tidak mengajar. Fasa ke 2 pula berkaitan, menguasai
kemahiran asas bimbingan dan penasihatan. Pada tahap ini, semua guru dibantu
dan diterapkan dengan beberapa kemahiran asas bimbingan dan penasihatan melalui
kursus, seminar dan bengkel khas. Fasa 3 pula merupakan proses mengenali
pelajar. Pada tahap ini, guru-guru dapat mengaplikasi kemahiran-kemahiran asas
kaunseling dan boleh mengenal pasti pelajar-pelajar yang memerlukan bimbingan
dan penasihatan. Fasa 4, proses membimbing pelajar yang secara khususnya
pelajar akan dibimbing melalui tiga cara iaitu menjalankan bimbingan secara
individu, bimbingan secara kelompok dan juga konsultansi yang melibatkan ibu
bapa. Fasa terakhir ialah analisis penilaian, fasa ini melihat keberkesanaan
perhubungan bimbingan dan penasihatan itu sama ada berkesan atau tidak berkesan.
Konsep mentoring
mentoring
mempunyai konsep, ciri-ciri dan proses di dalam pengurusan penasihatan murid.
Konsep mentoring ialah, mentoring mengambarkan wujudnya perhubungan berterusan
antara individu (mentor) dengan individu atau sekumpulan individu (mentee)
bertujuan meningkatkan tahap professionalisme mantee. Menurut Fletcher(2000),
Mentoring bermaksud membimbing dan menyokong pelajar (mantee) supaya beliau
dapat melalui satu transisi sukar dengan lebih mudah, tentang melicinkan
tatacara, yang dapat membenarkan, menyakinkan di samping mengurus dan
mengarahkan. Ciri-ciri mentoring ialah, mementingkan perkembangan personal dan
professional mentee yang berterusan, memudahkan sesuatu transisi dan memastikan
berlaku perkembangan positif, menerima kesilapan yang boleh diterima dan yang
tidak. Terdapat 4 proses iaitu yang pertama menjalin hubungan. Masa diberikan
untuk mengenali di antara satu sama lain supaya timbul rasa saling percaya.
Kedua proses merundigkan perjanjian, wujudnya perjanjian bersama ini akan
mewujudkan perhubungan yang harmoni. Seterusnya, perkembangan profesional
mantee yang mana merupakan langkah utama mentoring kerana melibatkan fungsi dan
peranan mentoring itu sendiri. Akhir sekali, menamatkan perhubungan. Apabila proses mentoring berakhir apabila matlamatnya tercapai
di mana ia dinilai oleh mereka yang berkenaan.
Kesimpulannya, bimbingan,
penasihhatan, dan mentoring merupakan kaedah-kaedah yang boleh digunakan untuk
membantu murid-murid dalam aspek pembelajaran dalam kehidupan. Langkah yang
berbeza ini bertepatan kerana setiap individu mempunyai masalah konflik fan
matlamat tersediri. Cara pendekatan yang berbeza ke atas setiap murid harus
diwujudkan agar mereka menyedari kewujudan pihak lain yang mengambil berat
tentang mereka.
No comments:
Post a Comment